Навчаємо, виховуємо


Постав знаки + або -








Звуковий аналіз слів







Прочитай склади





Склади речення за схемою















 Тиждень безпеки 04-08.09.202
















2022-2023 навчальний рік

Цікаві завдання для розвитку логічного мислення








Як навчити дитину любити книжки

Як батьки можуть прищепити любов до книг і читання, коли діти постійно живуть в оточенні гаджетів? Відповідь проста: необхідно читати своїй дитині!

    Але звісно, що не все так просто. Для того, щоб читання книги з дитиною було максимально ефективним, ми підготували кілька порад для вас. Обіцяємо, завдяки ним ваш малюк обов’язково полюбить книги. Тож давайте з’ясовувати!

  Від 6 до 12 місяців

    Цей період стосується більшою мірою не сюжету та сюжетних ліній чи самих історій, а саме зв’язку дитини та батьків, здатності добре проводити час разом.

   1. Складіть розклад для читання.

    Оберіть таку частину дня, коли і ви, і дитина вільні та розслаблені. Завдяки регулярному перечитуванню книг, ви вчите свого малюка, що сидіти у вас на руках, почувати себе комфортно та задоволено можна завдяки читанню книги. Звісно, що це приваблює малюка та надає йому позитивних асоціацій із книгою.

    2. Використовуйте різні голоси.

    Діти люблять слухати голоси своїх мами і тата. Саме тому співайте, розмовляйте і читайте в голос своїм малюкам кожного разу, коли з’явиться така можливість. Наділяйте кожного героя різними голосами та інтонаціями, це зробить процес читання набагато веселішим. Крім того, діти чудово сприймають римовані віршики та пісеньки.

    Хоча те, що ви говорите, не має сенсу для малюка, прислуховування до вашого голосу і розмови допомагає йому розвивати навичку слухання та знайомства зі словами. Діти, чиї батьки часто говорять/читають до них, знають більше слів у віці 2 років, ніж діти, для яких не читали. І діти, яким читають в перші роки, набагато швидше починають читати самі.

    І тут мова йде не просто про вивчення слів. Читання вголос виконує ще одну важливу функцію — використання різних емоцій та звуків для адаптації у плані емоційного та соціального розвитку. Усі ці відчуття та пориви, яким слідує дитина під час гри з книгою є абсолютно нормальними для правильного розвитку дитини.

    І, незалежно від віку, читання разом із батьками завжди буде чудовою можливістю спілкуватися з дитиною. Якщо регулярно читати книги для дитини, вона зростатиме, пов’язуючи книги із щастям. Крім того, у вас буде можливість показати дитині, що книга може ще й навчити цікавим речам.

    3. Подивись, доторкнись і спробуй!

    Звісно, малеча у віці до одного року може не розуміти значної частини тих слів, які ви читатимете. Однак, у дитини є чудова можливість доторкнутися до книги, подивитися на ілюстрації для того, щоб поринути у казковий світ. Малюк буде поводитись із книгою досить необережно, іноді навіть рвати її та пробувати на смак, і це нормально! Це те, яким чином малюки сприймають та розуміють світ навколо них.

    Книги, які варто обирати для такого віку:

    - Яскраво намальовані, насичені та з міцних матеріалів для палітурки;

    - Книги, де є картинки з дітьми або речами, які вони бачать кожен день. Наприклад, пляшки, іграшки, стільці тощо.

    - Невеличкі за розмірами. Адже малюк обов’язково захоче потримати її у руках.

    Від 12 до 18 місяців

    У цьому віці малюки стають все більш незалежними. Дослухайтесь до дитини і дозвольте їй зупиняти та перебивати вас.

    1.Читайте та досліджуйте.

    Вивчайте разом з малюками ілюстрації, які можна побачити на сторінках книги. Наприклад, зверніть увагу на малюнок, що зображений у книзі і запитайте у малюка, що він бачить. Завдяки тому, що ви будете досліджувати та називати об’єкти, словниковий запас дитини буде постійно розширюватися.

    2. Будьте мобільними та ставтеся до дитини із розумінням. Продовжуйте читати кожного дня, однак будьте відкритими до пропозицій від малюка. Коли дитина починає ходити, втримати її в руках стає справжнім випробуванням. Деякі малюки люблять рухатися під час читання, вони можуть бігати увесь час, поки ви їм читаєте. І у цьому немає нічого поганого. Це також нормально, якщо малюк хоче припинити слухати казку у той чи інший момент часу.

    Книги, які варто обирати для такого віку:

    - Книги з міцною палітуркою, які дитина може тримати власноруч.

    - Книги, які здатні показати малюки справи, які він і сам часто виконує. Наприклад, ігри, процес харчування, сон.

    - Література для кращого процесу засинання.

    - Книжки з простими римами або передбачуваним сюжетом.

    - Книги, де написано лише декілька слів на усю сторінку.

    Від 18 до 36 місяців

    У цьому віці дитина починає вчитися з нечуваною швидкістю, особливо це стосується її найулюбленіших занять. Візьміть це до уваги, коли будете обирати книгу для наступного читання.

    1.Це нормально, якщо ваш малюк обирає одну й ту саму книгу знову і знову.

    Ще одна річ, завдяки якій діти вчаться читати та вивчають нові слова — це прослуховування однієї й тої ж самої історії безліч разів. Звісно, що це може бути не цікаво для батьків, але тільки не для малечі.

    2. Будьте готовими до імпровізацій.

    Вам зовсім не потрібно дослівно читати усе, що є на сторінці книги. Якщо ви відчуваєте, що дитина буде насолоджуватися трохи іншими словами або, якщо ви хочете зробити історію трохи більш персоналізованою, не бійтеся імпровізувати. Ви навіть можете читати книгу, дивлячись виключно на зображення. Головне — це показувати дитині свій інтерес.

    3. Книги допомагають малюку залишатись спокійним.

    У час, коли майже все у світі знаходиться онлайн, не дивно, що дитина може досить швидко знудитись або втратити інтерес до будь-якого заняття. Книги — це чудовий спосіб навчити малечу концентруватися на будь-якому завданні. Якщо дитина слухає вас протягом п’яти хвилин — це вже значне досягнення!

   Книги, які варто обирати для такого віку:

   - Мікс із книг виключно з ілюстраціями та звичайних книг.

   - Прості та кумедні книжки.

   - Літературу із римами, ритмом, текстом, що повторюється, і який можна легко вивчити напам’ять.

   - Книги з картинками та назвами предметів.

   - Видання, які пишуть про дітей та сім’ю.

Вік від 3 до 5 років

    Цей період активного дорослішання малюка. Цей вік передбачає, що ви нарешті можете ставити дитині питання під час процесу читання.

    1. Читайте та обговорюйте.

    Знову-таки, не обмежуйтесь виключно текстом. Описуйте малюнки, пояснюйте та говоріть з дитиною про те, що відбувається у книзі. Не забувайте питати у вашого малюка про те, хто, де і коли виконує певні дії. Однак, не забувайте, що дитині необхідна достатня кількість часу для того, щоб дати відповідь.

    2. Відвідуйте бібліотеки.

    Підкріплюйте інтерес дитини до книг завдяки відвідуванню бібліотек або книжкових магазинів. Покажіть малечі, як багато є людей, які насправді насолоджуються читанням книг. Крім того, дозвольте малюку самому обирати, яку книгу взяти і прочитати вдома.

    Книги, які варто обирати для такого віку:

    - Книги, які розповідають цікаві історії.

    - Література, яка вчить рахувати, читати і знаходити якісь деталі на сторінках.

    - Книжки із простими текстами, які малеча може легко запам’ятати.

    - Книги про школу.

    - Література про те, як заводити друзів.

    - Книги про дітей, які схожі на вашого малюка, і яким подобаються ті ж самі речі. А також про тих, чий стиль та місце проживання зовсім відрізняються.

    Книга — це базове джерело знань для кожної людини. Тому дуже важливо, щоб малеча любила взаємодіяти з ними. Хто ж, як не ми, батьки, можемо насправді допомогти дитині у цій справі? Отож, читайте своїм дітям частіше та допомагайте їм рухатися у правильному напрямку.

 

Як навчити дитину мити руки

В умовах пандемії коронавірусу вкрай важливо дотримуватися особистої гігієни та ретельно мити руки. Міністерство охорони здоров’я наголошує, що ефективні методи захисту від коронавірусу — свідома самоізоляція, дотримання температурного режиму під час приготування їжі та миття рук.

 

Коли обов’язково потрібно мити руки з милом

 

На руках накопичується багато мікробів, які після контакту з обличчям потрапляють в організм, і можуть стати причиною багатьох хвороб. Тож важливо навчити дитину ретельно мити руки.

 

Коли мити руки з милом:

  • перед прийомом їжі;
  • після чищення носа, чхання та кашлю;
  • після контакту з тваринами;
  • після прибирання в домі;
  • після туалету;
  • після прогулянки на вулиці.

Як правильно мити руки

 

Показуйте на власному прикладі як саме та як довго потрібно мити руки. Мити руки потрібно в теплій воді, щоб маленьким ручкам не було занадто гаряче. Намилювати їх потрібно протягом 20 секунд (не потрібно купувати антибактеріальне мило, краще — дитяче). Обов’язково навчіть дитину перевіряти, чи не залишилося бруду під нігтями, адже мікроби люблять там осідати.

 

Як привчити дитину до гігієни

 

Покажіть дитині на власному прикладі: регулярно мийте руки після приходу з вулиці. Якщо дорослі не миють руки, то і малюк буде думати, що йому можна цього не робити.

 

Купіть у ванну спеціальну сходинку, щоб малюк міг діставати до раковини. Слідкуйте, щоб він мив руки довше, ніж кілька секунд. Вмикайте веселу дитячу пісеньку, яка триває хвилину і запропонуйте дитині мити руки з милом, поки вона не закінчиться.

 

Дитині з 3 — 4 років можна запропонувати рахувати вголос, поки вона миє руки. Наприклад, бере мило і намилює руки, при цьому рахує від одного до десяти, кладе мило і натирає піною руки, знову лічить від одного до десяти, змиває піну водою. Таким чином, можна і навчити малюка рахувати, і прибрати побільше бактерій на руках.

 

На прогулянку завжди беріть з собою антибактеріальні вологі серветки. Регулярно очищаючи руки поза домом, ви привчите дитини до гігієни набагато швидше, а ще захищатимете її від вірусів і бактерій.

 

Якщо малюк впертий і зовсім не хоче мити руки, спробуйте розповісти йому про шкоду бактерій, які оселилися на його пальчика і під нігтями. Скажіть, що якщо вони потраплять до нього в живіт, то дитині буде погано і він не зможе грати.

 

Дозвольте дитині проявити самостійність, часто це допомагає привчити до гігієни. Нехай малюк сам вибере в магазині мило, яким хоче мити руки і яскравий рушник на свій смак.

 

Маленьких дітей можна привчити мити руки в ігровій формі. Наприклад, запропонуйте дитині помити його гумове каченя. Намильте іграшку, нехай дитина тре її й одночасно миє свої руки.

 

Мотивуйте дитину грою «Замочити мікроба». Намалюйте фломастером на долоньці малюка монстра, нехай він спробує його замочити і відтерти. Захоплююча і кумедна гра зможе підняти настрій і дитині, і вам.

 

 

Чисті руки — одна з основних гарантій здоров'я шлунково-кишкового тракту і захисту від інфекційних захворювань. Статистика говорить, що звичайне миття рук суттєво зменшує ймовірність отримати захворювання шлунково-кишкового тракту і в 10 разів знижує ризик впустити в організм інфекцію. Ось чому ця процедура повинна мати місце в житті навіть самих маленьких діточок, починаючи з того моменту, як вони починають ходити.

Як навчити дитину малювати

Навіть якщо ви не розраховуєте, що ваша дитина стане художником, вам варто навчити її  малювати. Адже малювання виховує в дитині хороший смак і відмінно розвиває мозок!

По-перше, це прекрасна вправа для моторики. По-друге, малюючи, він швидше пізнає навколишній світ. По-третє, стає більш посидючим і уважним. А ще це добре впливає на фантазію і уяву.

Не чекайте, що дитина відразу почне добре малювати. Діяти потрібно повільно і поступово

Формат гри

Малювання усіляких «каляки-маляки» - важливий початковий етап. Дитина повинна почати відчувати кольори і усвідомити причинно-наслідковий зв'язок між своїми діями і результатом. Починати можна в форматі гри. Наприклад, ви малюєте хмаринки, а дитина підмальовує до них крапельки дощу. Ви намалювали будиночок з трубою, а малюк підмалював димок. Попутно ви можете складати історії про те, що відбувається на малюнку. Малювати на цьому етапі краще м'якими олівцями або пальчиковими фарбами.

Розмальовки та малюнки з крапочок

Журнали з красивими розмальовками - гарне тренування уважності, акуратності і здатності бачити картинку цілком. Нехай дитина намагається не виходити за межі малюнка і розповідає, що саме він розфарбовує. Також корисно малювати картинку по крапках - це добре вчить креслити прямі лінії. А ще завжди цікаво дізнатися, що в підсумку вийде.

Малювання простих фігур і ліній

Далі переходите до основ - вчіть дитину малювати прямі і хвилясті лінії різної товщини і геометричні фігури. Спочатку можна скористатися трафаретом, а потім намагатися повторити те ж саме самостійно. А щоб було цікавіше, попросіть з кожної фігурки придумати малюнок і скласти історію. Наприклад, трикутник може стати капелюхом чарівника, а коло - перетворитися в сонце.

Сам собі художник

Коли дитині виповниться 5 років, ви можете залишати його малювати одного. Але обов'язково цікавтеся, намагайтеся вгадати, що зображено на малюнку, задавайте питання і, звичайно, хваліть. Ви можете також давати дитині завдання: пропонувати намалювати героїв улюбленої казки, професію своєї мрії, фантастичну країну і т. д. І якщо ви помічаєте, що дитина серйозно захопилася малюванням, обов'язково спробуйте підшукати для нього цікавий гурток, де він може удосконалювати свої навички.

Страх білого аркуша

Є розвиток пізнання, а є чудо творчості - коли ти щось створюєш з нуля. Діти, звичайно, не думають про це так, як ми, дорослі, для них це просто захоплюючий процес. І батькам важливо зберегти у дітей уміння не боятися чистого аркуша. Уміння починати, створювати нові проекти і не боятися нових завдань знадобиться в будь-якій сфері життя.

Давайте дитині фарби (і свободу)

Коли у дитини з'являється уміння утримувати в руці предмети, можна вже пропонувати малювати. Хтось швидко входить у смак і починає малювати постійно. Хтось спочатку демонструє обережність. Є дівчатка і хлопчики, які бояться забруднитися. Один із задоволенням залізе в фарбу цілком, весь перемажеться. А інший з побоюванням буде дивитися на цю банку.

Треба пропонувати різні матеріали, ні в якому разі не оцінювати результат роботи і не ставити конкретних завдань типу: «Зараз ми з тобою будемо малювати полуничку». Потрібно давати максимальну свободу і не обмежувати,  заохочувати будь-які прояви фантазії.

Не порівнюйте з одним зразком ( «у мене так не вийде»)

Якщо ви порівнюєте намальоване вами «правильне» яблуко з яблуком дитини, він завжди побачить різницю. Тому дітям потрібно показувати картини різних художників. Наприклад, сонце можна намалювати ось так, ось так і ще десятьма різними способами. Тому що коли з'являється єдиний правильний варіант, зрозуміло, що може не вийти, як у Рембрандта. І далі мотивація пропадає.

Є діти, які створюють свій мальовничий світ. Таких дітей не турбують жодні авторитети і зразки - вони самодостатні. А є дуже сприйнятливі до порівнянь. Вони часто переживають: «У мене не вийде так, як у когось». Потрібно розуміти, що у всіх різна чутливість, і враховувати це, показуючи дітям чужі роботи.

Обговорюйте намальоване

Важливо не оцінювати малюнок дитини, а обговорювати зміст. Це відмінна площина для розмов. Дитина вдячна, коли хтось цікавиться: а що там, власне, відбувається? І розповідає, що це яблуко, в ньому живе черв'як, ось він зараз звідси вилізе.

«Молодець» це оцінювальне судження. Така собі галочка: «Ах, яка каракуля, ай, молодець»! Похвалили, дитина задоволена, але діалогу не відбулось. А він приніс щось показати і чимось поділитися, тому що в цьому віці (ми говоримо про дошкільнят і про молодших школярів) ці картинки - його світ. І йому важливо, щоб ви туди включилися, заглянули, побродили, пожили, знайшли там себе.

Перестав малювати? Не страшно

Не всі діти малюють. Для когось малювання може бути просто етапом розвитку. Є ось дівчатка, які малюють принцес. Помалюють трохи - і на цьому все закінчиться. Ні до, ні після їх малювання не цікавить. В цьому немає нічого страшного. Вони проявляють себе в іншому. Ці дівчатка можуть, наприклад, відмінно танцювати. Просто у них інший спосіб пізнання світу. І це нормально.

Часто дитяче малювання приймають за художній талант. Потім бажання малювати проходить, і батьки засмучуються. Але це життя: значить, ця діяльність була потрібна на цьому етапі розвитку. Далі дитина буде освоювати нові способи самовираження, пізнання світу, і вони будуть іншими, більш логічними. Може, малювання повернеться - а може, й ні.

Не варто поспішати з художньою школою

В художню школу беруть приблизно з 11 років, і це правильний вік. Вже є мотивація до чогось прагнути, діти хочуть змагатися: у кого краще вийшло, хто реалістичніше намалював, заштрихував куб особливим чином. Це той вік, коли дітям цікаво, вони можуть працювати. А до 11 років найголовніше - зберегти внутрішню свободу дитини, відсутність шаблонів і страхів.

Коли вік досягнень приходить, він все ставить на свої місця. Тоді людина вже хоче навчитися майстерності. І як раз ближче до підліткового віку стає зрозуміло, чи є у дитини щось більше, ніж безпосередня дитяча любов до малювання. І якщо така дитина хоче продовжувати займатися малюнком, вона робить успіхи.

 

Що робити, якщо дитина не хоче чистити зуби

Не всім дітям подобається доглядати за зубами, тому вам доведеться пробувати нові ігрові підходи. Наприклад, можна використовувати пісочний годинник, включати веселу музику, чистить зуби в компанії іграшок або всією сім’єю. Не хвилюйтеся, якщо спочатку у вас не все буде виходити. Для повноцінного формування нового навику потрібен час і наочний приклад. Тому важливо показати дитині як потрібно чистити зубки й незабаром це стане для неї звичною процедурою. Головне, подавайте дитині власний позитивний приклад

 Трудове виховання

Як привчати дітей прибирати іграшки

https://www.4mamas-club.com/porady/nepribrani-igrashki-vtechut-ne-zberesh-vikinu-igrashki-chi-zmushuyut-ditej-podibni-zauvazhennya-pribirati-za-soboyu/